Da li mogu bajke da nam pomognu u poslovanju? - Minimax - internet knjigovodstveni i poslovni program (RS)

Da li mogu bajke da nam pomognu u poslovanju?

Iako su bajke poznate kao priče za decu, one su originalno bile namenjene drugoj publici. Naime, odrasli ljudi su bili ciljna grupa, što se može zaključiti po često okrutnim završecima bajki koji ne liče na one koje smo čitali kao deca. Retko kad je princeza našla svog princa, i neretko su glavni likovi morali da nauče teške lekcije sa ozbiljnim posledicama. Međutim, vremenom su i bajke smekšale. Počele su da se pričaju deci kako bi im na zabavan način, često uz pomoć životinjskog carstva, preneli neke osnovne životne lekcije.

Jedan od najpoznatijih likova iz bajki je Mali Princ, a njegova konstatacija da su svi odrasli u jednom momentu bili deca, ali da se samo mali broj njih toga zaista seća, je idalje tačna. Lako se zaboravlja bezbrižna prošlost kada nas u sadašnjosti saleću obaveze toliko da imamo osećaj da se nalazimo u vrtlogu papirologije, sastanaka, pečata, i beskonačnih količina mejlova.

Stoga smo hteli da se vratimo, makar i kroz jedan tekst, u to vreme gde su nam priče bile jedne od glavnih izvora pouka, i da vidimo da li bajke mogu čak i sada da nas nauče nečemu i da nam pomognu u poslovanju.

Nije sve do prvog utiska

Bel, lepotica koja je pristala da bude zatvorenik umesto njenog oca, sada živi u oronulom zamku princa koji je nekada bio najlepši u kraljevstvu, a zbog svog ponašanja je pretvoren zver. Sa svojim divljim krznom, rogovima i izbačenim očnjacima, on izaziva strah i trepet kako seljanima tako i svim stanarima njegovog zamka. Uvek namrgođen i kratkog fitilja, zver je u početku priče izuzetno nepristupačan svima, i ne pokazuje želju da to promeni. Međutim, uz malu pomoć i lukavluk personifikovanih komada nameštaja, svećnjaka i satova, Bel uspeva da uoči i nežniju stranu zveri. Polako počinje da shvata zašto se zver tako ponaša, a na kraju priče čak staje na njegovu stranu i u njegovu odbranu kada seljani jurišaju na zamak u želji da se reše te užasne zveri o kojoj ništa ne znaju.

Jedna od najkorisnijih pouka iz bajki je upravo ova – nije sve do prvog utiska. Iako uticaj prvog utiska nije zanemarljiv u poslovanju, važno je naglastiti da se ni jedan uspešan posao nije sklopio nakon prvog sastanka. Svima se desilo da izađu sa sastanka misleći da nikada neće dobiti to preko potrebno finansiranje projekta jer su, na primer, napravili grešku za vreme prezentacije, i da se na kraju ispostavi da dobiju poziv za još jedan sastanak. Nebrojeno mnogo puta smo svi burno reagovali, ili bili sa druge strane burne reakcije, pa smo ipak uspeli da se dogovorimo sa kolegama i saradnicima, uz malo izvinjenje. Nikada nije preporučljivo voditi se prvim utiskom, jer je sasvim moguće da je ta zver prisutna samo privremeno.

Ne oklevajte da tražite pomoć

Junaci najpoznatijih bajki su retko bili sami. Imali su zadatke i prepreke koje moraju sami da prevaziđu, ali su uvek imali kompanjona koji im je pomogao da lakše prevale put do svog cilja. Ljudi koji, makar naizgled, uspevaju da drže sve konce u ruci često izazivaju divljenje drugih, ali retko kad je jedan čovek bio dovoljan da ostvari svoje snove.

Princ Filip koji je probudio uspavanu lepoticu, nije uspeo sam da dođe do zamka i da pobedi aždaju koja mu je preprečila put do njegove drage. Bez magičnih štapića tri malene vile, Filip bi verovatno bio zaboravljen u trnju koje okružuje zamak. Pitanje je da li bi Pepeljuga ikada uspela da pobegne iz svog pepeljastog kutka da nije bilo vile i njenog čarobnog štapića, koja je očas posla od obične bundeve napravila zavidno lepu kočiju, a od par krpica i balsku haljinu.

Ni jedan heroj iz bajke nije sam uspeo da pređe sve prepreke. Slično ovome, niko ne očekuje od jednog čoveka da drži ceo biznis na svojim leđima, niti je to preporučljivo. Upravo se suprotno savetuje osnivačima posla, jer je dva para očiju sigurno bolje od jednog. Imati kompanjona u poslu pomaže jer je to neko ko može imati drugi pogled na određenu situaciju, ko može uhvatiti greške koje su vam promakle, i neko ko će razumeti kroz šta prolazite kako biste održali uspešan posao.

Dela govore više od reči

Likovi u bajkama ostaju zapamćeni zbog svojih dela. Oni koji poput Mulan otfikare svoju kosu i umesto svog oca odu u rat, uprkos patrijarhalnom društvu koji joj to ne dozvoljava. Oni koji kao Princ Filip ulete u džunglu žbunja i trnja ne bi li došli do uspavane lepotice. I naravno oni koji otvore vrata svog doma 101 dalmatincu koji su mogli lako da završe kao kaput.

Ovi junaci ulivaju poverenje svima oko sebe jer vode svojim primerom. Oni se ne zaustave kod obećavanja, naprotiv – oni su vođe povorki, uvek spremni da učine prvi korak. Ovi junaci su spremni da skoče sa litice za svoj san, ali i znaju kada da popuste i drugima daju prednost.

Nije sve do blaga

Pronađeno ili dodeljeno blago je uglavnom samo dodatna nagrada onom “srećno do kraja života” elementu u bajkama. Likovi u bajkama čiji jedini cilj je dolazak do bogatstva često pribegavaju podlim trikovima kako bi ispunili svoje sebične želje. Poput Gastona koji u bajci “Lepotica i zver” iskorišćava naklonost njegovog druga Lafoa kako bi lakše osvojio Bel i rešio se zveri.

Dve sestre koje su svakodnevno zagorčavale život Pepeljugi su htele samo jednu stvar – da budu princeze i da uživaju u pogodnostima koje dolaze sa tom titulom. Ovo je učinilo da se međusobno besprekidno svađaju, kao i da ceo dan smišljaju kućne poslove za Pepeljugu u nadi da neće imati vremena da se spremi za bal, i na kraju da joj unište jedinu lepu haljinu.

Mada se u poslovanju, kao i u ostalim aspektima životu, uvek preporučuje da se odredi cilj pre nego što se krene u akciju, ovaj konkretan cilj – akumulacija bogatstva – se često pokazao kao pogrešan ako je bio glavni i jedini. Iako je neophodan, novac je retko kad bio dobra zvezda vodilja.

Najbolja karakteristika književnosti je to što iznova možemo da proživljavamo priče omiljenih junaka, i da sa svakim sledećim čitanjem otkrijemo nešto novo. Da uočimo nešto što nismo ranije, i da izvučemo neku novu pouku. Možda ne bi bilo loše da svi pronađemo bajke koje su nam obogatile detinjstvo, i da bacimo pogled još jednom na te priče i njihove pouke sada pred početak nove godine, jer možda shvatimo nešto što će nam pomoći da iz drugog ugla vidimo svet oko sebe.