Meni Zatvori

Činjenice, saveti i pogrešna shvatanja o marketing oglašavanju

  • 10.03.2022.

Marketing je širok pojam i postoji niz definicija koje ističu benefite ove veoma važne oblasti, ali ukoliko bismo razmišljali o svrsi i potrebi za marketingom u poslovanju, mogli bismo postaviti logično pitanje: Kako da drugi znaju za našu firmu ako nismo prisutni u javnom prostoru i ne oglašavamo se? Odgovor ali I činjenica je da su, ukoliko ne predstavljamo svoju uslugu ili proizvod i u tom delovanju nemamo kontinuitet, male šanse da će se korisnici sami zainteresovati i oko toga zauzeti.

Šta je bitno da znate o prisutnosti u javnosti i predstavljanju svoje firme, usluga i proizvoda? Krenimo redom.

Da li vam je marketing stvarno potreban?

Pre svega, moramo biti svesni trenutnog stanja na polju informisanja. Da, upravo informisanja jer ono zauzima i okupira veliki deo našeg vremena. Javni prostor je prezasićen informacijama, naročito u digitalnom svetu u kojem u svakom trenutku pristižu nove informacije. Pravi primer toga su društvene mreže na kojima se u sekundama slivaju nove infomracije – vesti, reklame, multmedijalni sadržaji, privatni statusi korisnika mreža. U toj složenoj ponudi možete da birate – da li ćete biti deo takvog već zasićenog prostora, pronaći svoje mesto i ipak dati šansu korisnicima da vas vide i čuju, ili ćete ulazak u takvu „trku“ smatrati suviše komplikovanim. Ukoliko se odlučite za ovu drugu soluciju, u startu se predajete i odustajete od mogućnosti da iskoristite ono što drugi već obilato koriste. 

Ukoliko imate otpor ka tome da budete prisutni u javnom prostoru, smatrate da vam tu nije mesto, ne znate kako da se predstavite ili jednostavno mislite kako takve stvari nemaju efekta, savetujemo da pogledate najuspešnije kompanije na svetu. I pored velikih profita koje ostvaruju, višedecenijske prisutnosti na tržištu, velike kompanije i brendovi i dalje imaju na hiljade bilborda, ulažu ogroman budžet i neprestano osmišljavaju nove kampanje. Suština je u prisutnosti. Jasno je onda da prostor ne treba ostavljati drugima ako na njega vrlo jednostavno i sami imate pravo. Uključite se u trku jer vaš proizvod ili usluga, pod pretpostavkom da su kvalitetni i korisni, sigurno imaju potencijal i kupce kojima su potrebni! 

Da li je kreiranje sajta isplativa ili neisplativa investicija? 

Značajan broj firmi i dalje selektivno posmatra marketing, odnosno, u većini slučajeva se odlučuje za jedan ili dva modela kojim će dolaziti do ciljnih grupa, što može biti velika greška. Tako imamo primere u kojima se firme fokusiraju na izradu veb sajta pri čemu dosta vremena poklone samom izgledu i strukturi. U tome nema greške – pregledan dizajn, dobra navigacija, adekvatne, ciljane fotografije, sadržaj koji je posebno optimizovan i prijemčiv za pretraživače po onim frazama koje su za vaš biznis važne, jesu izuzetno važni. Oko zadovoljavanja svih tih elemenata se treba potruditi, uz prethodno koncipiranu strategiju kako predstaviti biznis. Međutim, tu nije kraj. Štaviše, to je početak vaše priče u digitalnom svetu. Praksa pokazuje da je izrada veb sajta za mnoge firme skupa investicija što uglavnom dolazi od nerazumevanja stvarnog potencijala koji se ostvaruje posedovanjem sajta. Nedovoljno dobro poznavanje potencijala veb tržišta i alata može vas dovesti do toga da možda i uložite veliki novac u izradu samog sajta, a da ga kasnije zapostavite, ostavite ga u stanju mirovanja, odnosno ne unosite novi sadržaj. Unošenje novog sadržaja je uvek nova prilika da podsetite na svoje proizvode ili usluge, da izvršite prodaju, izgradite konekciju sa vašim postojećim ciljnim grupama, informišete ih, edukujete, gradite imidž i na polju konkurencije vodite fer borbu.  

S druge strane, vrlo važan benefit veb sajta jeste građenje pozicije na internet pretraživačima (najčešće Guglu). Kontinuiranim unosom novih informacija u vidu „aktuelnosti“, „vesti iz naše kompanije“ ili najbolje „bloga“ (blog postova), pretraživač će vrednovati vaš trud i voditi brigu o vašoj poziciji, naročito ukoliko se nove informacije i tekstovi pišu u skladu sa pravilima (optimizacija). Ukoliko želite da steknete dobru poziciju na pretraživaču i polako se, sigurnim korakom penjete ka boljoj poziciji, onda to podrazumeva prirodan, organski rast i pozicioniranje.  Ako se odlučite za ovu opciju i sporije napredovanje, nemojte zaboraviti da je svakome ko razume internet poslovanje, cilj da bude „na dohvat ruke“. Pođite od ličnog primera i razmislite koliko ste puta listali sadržaj na pretraživaču posle 4-5 stranice, ili ste več sve ono što vam je bilo potrebno našli na prvoj ili drugoj strani? Veb sajtovi o kojima se ne vodi briga mogu biti na lošim pozicijama, barem u Srbiji gde konkurencija nije tolika kao na globalnim tržištima i gde je još moguće dobro se pozicionirati. Naravno, ukoliko želite da za kraće vreme osigurate bolju poziciju na pretraživaču, u tom slučaju postoje Gugl oglasi, čije kreiranje, zbog specifičnosti same oblasti, ipak treba prepustiti stručnjacima i agencijama koje se tom oblašću bave. Veb sajt je izuzetno važan ukoliko imate proizvode ili usluge koji se mogu kupiti onlajn. O potrebi izrade sajta ili webshopa u tom slučaju je izlišno govoriti – takav alat se u savremenim tokovima poslovanja podrazumeva.   

Prisutnost na društvenim mrežama – da li je sve baš tako jednostavno? 

Društvene mreže su odlične platforme za predstavljanje ali i vođenje biznisa. Daju vam veliki prostor i slobodu predstavite proizvod ili uslugu, da direktno komunicirate sa kupcima i potencijalnim kupcima, da osluškujete tržište, pratite poziciju vaše firme, merite postignute rezultate sa rezultatima konkurentskih biznisa i brendova i da budete kreativni. To je uostalom posao kojim u vaše ime treba da se bave content ili social menadžeri. Podrazumeva se da treba da angažujete menadžere koje imaju kompetencije za tu vrstu posla, imaju znanje, iskustvo i prate trendove na društvenim mrežama. Trendovi su bitni i trebalo bi ih usvajati ukoliko se oni ne kose sa vrednostima vašeg brenda. Ne treba po svaku cenu prihvatiti sve alatke koje se nude ukoliko to nije adekvatno za vaš biznis. Imamo niz neuspešnih primera u kojima je slepo praćenje trendova dovelo do toga da se skrene fokus sa suštine i da nečiji biznis vremenom postane zabava a ne ono što treba da proda proizvod. Iz tog razloga veoma vodite računa kakvu percepciju stvarate i kako želite da vas ljudi vide. Često pitanje koje se postavlja jeste „Da li treba plaćati reklame a društvenim mrežama?“. Ukoliko imate ozbiljan biznis i prepoznajete ogroman potencijal rada preko društvenih mreža, odgovor je da. Plaćene kampanje će vam pomoći da selektujete i oblikujete vaše ciljne grupe, da doprete do većeg broja ljudi i brže izgradite zajednicu. Međutim, i sa plaćenim kampanjama treba biti oprezan jer taj posao treba, kao i u slučaju Gugl oglasa, poveriti osobama koje su za to specijalizovane.  

Ono što je veoma važno, jeste to da upamtite da prisutnost isključivo na društvenim mrežama bez korišćenja drugih marketing alata i prostora za oglašavanje, za određene biznise može da bude nedovoljna. Uvek se savetuje prisutnost i građenje pozicija na više „frontova“ kao i kombinovanje nekoliko marketing modela. Vrlo  često smo u prilici da čujemo kako društvene mreže „ne rade“ i kako to „nije toliko uspešno“, a ne treba zaboraviti da možda pre početka rada na društvenim mežama nismo ispitali tržište i dobili preciznu informaciju gde se nalaze naši potencijalni kupci ili korisnici usluga. 

I druge marketing opcije su u igri – greška je potceniti ih 

Pored digitalnog oglašavanja, u zavisnosti od toga kojom se delatnošću bavite, poželjno je da koristite i druge marketing modele. Iako postoje marketari koji smatraju da su papir i štampa prevaziđeni, ne zaboravite da flajer, brošura, plakat, cerada, i ostale forme štampanog materijala, igraju značajnu ulogu onda kada želite da saopštite nešto novo – promovišete otvaranje firme, uvođenje nove usluge ili proizvoda. Još jednom napominjemo – štampani materijal neće biti jednako korisno rešenje za sve biznise, pa i to treba znati. Takozvani outdoor advertajzing (OOH) ili spoljno oglašavanje putem bilborda, svetlećih reklama i sličnih opcija, takođe ima svoju ulogu i značaj u određenim situacijama i zavisi od vrste biznisa, obima ili obuhvata ciljne grupe kojoj se obraćamo, ciljevima koje želimo da postignemo. Oglašavanje u medijima kroz prodajne ili PR tekstove je takođe sjajna stvar ukoliko vam budžet to dozvoljava. Naravno, treba temeljno razmisliti i doneti ispravnu odluku u kom trenutku je oglašavanje u medijima pogodno, uzeti u obzir koji medij odabrati, kakva je struktura čitalaca tog medija i ostale faktore.  

Vlasnik ste firme i ne želite da se bavite marketingom? 

Ukoliko ste vlasnik firme, već imate definisane obaveze i odgovornosti koje takva, liderska pozicija zahteva. Vrlo je poželjno da imate stručnu osobu sa kompetencijama i marketing iskustvom ili pak tim (najčešće u vidu agencijskog angažmana) kojima ćete poveriti brigu o građenju imidža i uticaja firme, prodaji, poziciji na tržištu, praćenju konkurencije, društvenoj odgovornosti firme pa i vašem lličnom imidžu. Menadžeri će na osnovu vaših inputa, ciljeva i potreba, kreirati kampanje i prezentovati vašu firmu u skladu sa njenim vrednostima. Međutim, to ne podrazumeva i vašu potpunu isključenost. Kao pokretač biznisa morate biti u toku i u kontinuitetu, bar na nedeljnom nivou, biti prisutni radi nadzora, praćenja, konsultovanja, jer marketing može biti i najvažniji segment vašeg biznisa. Od toga kako vas neko predstavlja, kako kreira vaše objave na društvenim mrežama, kakve kampanje ili tekstove kreira i piše, u mnogome zavisi kako će vaš biznis napredovati. Ukoliko komunikacija content ili social menadžera sa javnošću i ciljnim grupama nije adekvatna i ne predstvalja realnu sliku o vašoj firmi, ukoliko se pravovremeno ne odgovara na zahteve korisnika, vrlo je moguće da niste na pravom putu. Dakle, neophodno je da od menadžera ili agencije pre angažovanja zatražite strateški marketing plan nastupa vaše firme u javnosti, definisan način i ton komunikacije, a onda da u toku saradnje pratite kako se vaša pozicija na mrežama odvija  i napreduje, i da zahtevate izveštaje o postignutim rezultatima.   

Ukoliko ste zainteresovani za webinar na temu oglašavanja i koji marketing model je konkretno za vašu firmu najbolji ili pak imate nedoumice, javite nam se mejlom, možda budemo u prilici da organizujemo tematsko onlajn predavanje koje uključuje i diskusiju odnosno direktno postavljanje pitanja pa da Vas možemo obavestiti.

 

 

Sličan sadržaj

Besplatni priručnici, snimci, webinari i blogovi o poslovnim i zakonskim novinama koje pripremaju stručnjaci iz različitih oblasti.