Kako boje u kancelariji utiču na raspoloženje?

Iako na prvi pogled može delovati kao da boja vaših zidova u kancelariji nema neku veliku važnost, ona zapravo može u velikoj meri uticati na raspoloženje zaposlenih, ali i na njihovu produktivnost. U poslednje vreme sve veći broj kompanija ulaže sve više vremena i sredstava u dekoraciju svojih prostorija kako bi poslovni prostor učinile prijatnijim, ali istovremeno i uticale na svoje zaposlene da u tom prostoru pruže svoj maksimum. Planirano i pažljivo uklopljene boje u kancelariji mogu dati iznenađujuće rezultate i izazvati pozitivne reakcije ne samo kod zaposlenih, već i kod vaših klijenata, pa vaš trud da svoje okruženje učinite lepšim neće ostati bez rezultata. Izbor boja jedna je od veoma važnih stavki u marketingu svake kompanije kojoj se posvećuje puno vremena i promišljanja, te zbog toga ne bi trebalo zanemariti uticaj koji one imaju i ne iskoristiti reakcije koje mogu da izazovu u vašu korist.
Psihologija boje
Sigurno ste primetili da različito uređene prostorije u vama mogu izazvati specifične osećaje, te da ste se možda u prostoriji sa zidovima svetloplave boje osećali opušteno, dok vam je soba sa crvenim ili žutim zidovima izazivala napetost i blagu neprijatnost. Boja kao komunikaciono oruđe ima sve veću ulogu i značaj u savremenom društvu, te se vrlo često i upotrebljava kako bi se poslala određena poruka i kontekstu dodalo neko značenje. Dizajneri enterijera će vam samo potvrditi koliku ulogu boja ima u radu sa njihovim klijentima i koliko značaja se njoj pridaje. Jasno je da svaku boju možemo do neke mere doživljavati individualno, ali postoje neki efekti boja koji su univerzalni i koji se kao takvi mogu upotrebiti da bi se postigli neki željeni efekti. Smatra se da boje mogu izazvati reakcije u ljudskom mozgu i da je upravo to njihova osobenost na koju treba obratiti pažnju. Psiholozi boje najčešće dele na tople, odnosno one koje izazivaju aktivnost i uzbuđenje i hladne, koje deluju umirujuće i pasivno. Upotreba određenih boja može da prouzrokuje pozitivne emocije kod zaposlenih, što će dalje probuditi njihovu veću želju za radom i učiniti da svaki zadatak obavljaju uspešnije, brže i sa većom motivacijom.
Kako da odaberete boje za poslovni prostor?
Kako biste znali u kom pravcu da krenete i kako da dekorišete svoj poslovni prostor, vrlo je važno da prvenstveno odlučite šta je to što želite da postignete. Kada to utvrdite, odaberite boju koju ćete upotrebiti kako biste izazvali željenu reakciju i postigli tražene rezultate. Naravno, ne morate se držati isključivo jedne boje jer ćete upravo njihovim kombinacijama postići najbolje moguće efekte. Razmislite dobro o tome kakvo raspoloženje želite da postignete u svojoj kancelariji i šta bi bilo najprikladnije za vaš tip biznisa. Iako postoje određena znanja o tome šta ćete moći da postignete kojom bojom, nemojte se nijednog pravila držati striktno, već pratite reakcije svojih zaposlenih i pravite promene u skladu sa njima. Imajte na umu da na odabir boje utiče i to kolike su prostorije u pitanju, kao i njihov raspored i broj ljudi koji u njima boravi. Ukoliko niste u mogućnosti da preuredite čitav poslovni prostor odjednom, za početak je dovoljno da promenite neke detalje, pa idite ka većim izmenama postepeno, kako biste došli do idealnog prostora za napredak i uspeh.
Koje boje u kancelariji podstiču produktivnost?
Plava je boja koja doprinosi većoj opuštenosti i povećava koncentraciju zaposlenih, te će biti odličan izbor za sve one koji se bave poslovima koji zahtevaju ogromnu pažnju, smirenost i usredsređenost. Samim tim, ovo je jedna od boja koja podstiče produktivnost, te je odličan izbor za kancelarije. S druge strane, boja koja može da izazove suprotan efekat i negativno utiče na produktivnost je, iznenađujuće, bela. Iako mnogi veruju da bela takođe izaziva smirenost, veliki broj ljudi je doživljava vrlo sterilnom, a kod nekih čak i izaziva asocijacije na bolnice i medicinske ustanove, pa je treba izbegavati u dekoraciji kancelarije, makar kada su u pitanju zidovi i krupniji detalji. Pored toga, bela, ali i siva i bež, mogu prouzrokovati čak i blaža depresivna osećanja i tugu kod ljudi, pa je možda ipak bolje da se odlučite za neke veselije opcije. Zelena boja traži veću opreznost, budući da ona može da izazove dvojaka osećanja. Na neke ljude će ona delovati pozitivno, budući da može da asocira na prirodu, dok će kod drugih probuditi negativna osećanja. Ukoliko ipak želite da vaša kancelarija bude u zelenim tonovima, birajte one nežnije i umerenije, jer se pokazalo da one mogu delovati na smanjenje anksioznosti kod zaposlenih.
Ukoliko od vašeg tima očekujete kreativnost i inovaciju, okrečite vaše zidove u žutu boju koja budi srećne i radosne emocije, mada se smatra da ona podstiče i bolju memoriju, te da može biti veoma delotvorna na zidu na kom se nalazi tabla sa zadacima. Sa crvenom bojom bi ipak trebalo da budete pažljiviji, budući da ona može izazvati snažnije reakcije, pa čak i biti uzrok blago povišenog krvnog pritiska, te se preporučuje samo za ona poslovna okruženja u kojima je ljudima potrebna fizička aktivnost za obavljanje posla. S obzirom na to da duža izloženost crvenoj boji može izazvati povišen stres kod zaposlenih, ukoliko ste baš ljubitelj ove boje, iskoristite je u hodnicima, kuhinji ili drugim prostorijama u kojima se ne provodi toliko vremena.
Koliko su boje značajne za biznis može se vrlo lako uočiti i u njihovoj povezanosti sa određenim poslovnim kategorijama. Na primer, većina ekoloških ili turističkih organizacija kao svoje boje koristi nijanse zelene, dok medicinske i naučne institucije vrlo često koriste plavu kao svoju osnovnu boju. Ukoliko vam uređivanje poslovnog prostora nije bilo prioritet, sada je pravo vreme da posvetite više pažnje ovom zadatku, jer ne samo što ćete kreirati prostor koji će svima koji borave u njemu biti daleko prijatniji, već ćete pozitivno uticati na produktivnost i rad svojih zaposlenih.