Krećete u Start Up avanturu – kako do pobedničkog tima?

Okupiti pravi tim oko neke ideje prvi je izazov svakog Start Up-a. Korak koji dolazi pre prvog radnog dana, pre nego što se izabere boja zidova u kancelariji, ili biljka koja će ukrašavati neki ćošak i kojoj će svi tepati drugim imenom. Taj tim, koji prvi sedne u pomenutu kancelariju, obično se smatra osnivačkim timom.
Osnivački tim je jako teško menjati. Ne želimo da Vas uplašimo, ali greška prilikom odabira saradnika u ovom stadijumu može imati veoma značajne posledice. Prva godina poslovanja Vašeg Start Up-a biće ujedno i najteža, što znači da Vam je za nju potreban tim koji je voljan da istraje i pretvori tu godinu iskušenja u uspešan početak Vaše Start Up avanture.
Postoji mnogo faktora na koje možete obratiti pažnju kada tražite članove za svoj Start Up tim. Naravno, uvek ćete prečešljati svaki CV, proveriti svaku referencu, i utvrditi da osoba koju razmatrate ima sve potrebno tehničko i praktično znanje. Ali, to nije dovoljno! Osnivački tim Vašeg Start Up-a više je od skupine znanja i veština. Potrebno je da svaki član tog tima bude na istoj proverbijalnoj stranici.
Misija i vizija – kamen temeljac Vaše Start Up avanture
Kada se govori o počecima nekog posla, pogotovo kad je u pitanju Start Up, potrebno je govoriti o misiji i viziji. Bez jedne od ove dve stvari, vrlo je lako izgubiti se u svakodnenovm poslovanju i zastraniti od početne ideje. Ne samo to, već je lako i izgubiti na kvalitetu, produktivnosti, i sveopštem osećaju zadovoljstva.
Šta su to misija i vizija? Misija je dugoročni, sveobuhvatni, cilj Vašeg Start Up-a. Ona određuje u kom pravcu ćete se kretati, šta je Vaš krajnji cilj, i daje kontekst Vašoj avanturi. Bez dobro promišljene i čvrsto uspostavljene misije, mnogo je teže postići bilo kakav značajniji uspeh. Solidna misija omogućiće svim članovima Vašeg tima da se okupe oko jedne ideje, i da zajedno streme ka istoj.
Vizija predstavlja „kako“ u ovoj našoj Start Up avanturi. Kako tačno ćete Vi i Vaš tim ostvariti Vašu misiju? Vizija propisuje poslovni bonton Vašeg Start Up-a, i omogućava celom timu da pristupa istim problemima na isti način. Ovo je vrlo bitno ne samo zato što pomaže imidžu Vašeg Start Up-a, već i zato što neguje duh zajedništva u Vašem timu.
Vrlo je bitno imati jasno definisanu misiju i viziju pre nego što proces zapošljavanja počne. Šta više, želite da iskoristite misiju i viziju kao alate prilikom zapošljavanja, kako biste bolje odredili da li je osoba koju intervjuišete osoba koja treba Vašem timu. Podelite ih sa kandidatima, pratite njihove reakcije, i lakše ćete proceniti da li su oni zaista dobar odabir.
Poslovni profil – koji sve igrači trebaju Vašem timu
Svako od nas ima nešto u čemu je dobar, neku karakternu osobinu koja ga čini posebnim. Neke od tih osobina, i vrsta ličnosti, su daleko bolje za vaš Start Up tim od drugih. Naime, prilikom odabira članova Vašeg novog tima, želite da tražite sledeće profile:
- Poslovni genije – osoba koja uvek ima ideju.
- Superzvezda – osoba koja završava poslove i rešava probleme.
- Vođa – osoba koja ume da povede i usmeri.
- Veteran industrije – osoba koja zna industriju kao svoj dlan.
- Čarobnjak prodaje – osoba koja bi prevela žednog čoveka preko pustinje.
- Finansijski stručnjak – osoba koja zna šta da radi sa knjigama.
Iako pored svakog od ovih profila stoji reč „osoba“, ne more svaka od njih zaista biti druga osoba. Šta više, mnogo je češće da ćete naći jednu osobu koj odgovara nekolicini ovih profila, ili nekoliko osoba koje odgovaraju par ovih profila. Nema pravila, zaista. Međutim, svakako želite da se postarate da su svi profili zastupljeni u Vašem timu, na ovaj ili onaj način.
Razmišljajte o tome na sledeći način – svaki od profila predstavlja jednu ulogu u sportskoj ekipi. Uzmimo košarku za primer, gde svaki od pet igrača na terenu ima veoma bitnu i jedinstvenu ulogu. Ipak, za svakog igrača na terenu, ima barem još jedna izmena na klupi, i to je nešto o čemu treba da razmišljate. Ukoliko možete da pronađete više od jedne osobe za neke od ovih profila, još bolje!
Naša je preporuka da izbegavate nalaženje više od jednog vođe, to ume da zakomplikuje stvari.
Strast – Vaše gorivo i inspiracija
Dođosmo do samog kraja, i do potencijalno najbitnije stavke – do strasti. Kada govorimo o tome koliko su određene karatkeristike bitne prilikom odabira Vašeg osnivačkog tima, zaista moramo istaknuti da je strast nezamenjiva. Ništa je ne može zameniti, i nikako se ne sme zaboraviti.
Bez strasti, Vaš tim će biti samo skupina ljudi koji dobro obavljaju neki posao, što nikako nije dovoljno za uspeh jednog Start Up-a. Vama su potrebni ljudi koji će se boriti za Vaš zajednički uspeh, koji će izgarati od želje da dođu na posao, koji su sposobni da vide širu sliku i preuzmu ne sebe deo odgovornosti. Nemojte se zadovoljiti samo dobrim CV-em, već dobro upoznajte Vaše potencijalne saradnike, i postarajte se da su barem približno strastveni koliko i Vi sami.
Nadamo se da smo Vam olakšali proces zapošljavanja i traganja za članovima Vašeg Start Up tima!