Da li je pravi trenutak da uložite u WEBSHOP?

Svi smo bili svedoci aktuelnog trenutka i paničnog skoka internet trgovine tokom pandemije COVID-19 i vanrednog stanja u našoj zemlji. Ko god je bio u prilici i uspeo da se organizuje, omogućio je svojim kupcima kupovinu putem postojećeg ili brzo kreiranog novog webshop-a. U jednom kratkom periodu imali smo dakle veliki skok, ali i u velikoj meri vraćanje na prvobitno stanje nakon samo par meseci. Ono što je dobro – nešto smo naučili. Dobar deo webshop-ova unapredio je svoju uslugu – prodavci sada brže odgovaraju na upite, a mesta za naručivanje su slobodna svakim danom, kao ranije. Pored situacije u našoj zemlji, gde je prosečan rast internet trgovine na godišnjem nivou realno oko 10-15%, veoma je bitno osvrnuti se i na podatke koji nam dolaze sa globalnog nivou prilikom procene – da li je sada pravi trenutak ulaganja u webshop, a koji govore u prilog projekciji rasta internet prodaje sa 1,3 triliona dolara iz 2014, na 4,5 triliona u 2021!
Šta je potrebno znati pre kreiranja web shop-a?
Ok, i pored podataka koji definitivno dokazuju da je vreme internet trgovine uveliko aktuelno, da kod nas dolazi i svake godine napredujemo u nivoima korišćenja, svakako je veoma bitno na individualnom planu napraviti analizu i doneti pravu odluku.
Šta je najbitnije da znate na pre nego što se upustite u avanturu zvana internet trgovina, pre nego što kreirate vašu web prodavnicu?
Važno je da se pripremite za analizu i odgovorite sebi na određena pitanja kako biste došli do toga da imate pripremljen biznis model za otvaranje još jednog prodajnog mesta. Da, webshop je još jedno mesto prodaje.
Pa za početak razmislite koliko ste uložili u otvaranje svakog tradicionalnog do sada?
Koliko ulažete u offline prodajno mesto na mesečnom nivou?
Da li imate razvijen sistem koji povezuje vaš magacin i proizvodnju?
Da li postoji u Vašem internom timu lice koje bi moglo tehnički da se bavi određenim pitanjima vezanim za webshop?
Na koji način želite da dostavljate i naplaćujete robu – da li želite integraciju za plaćanje karticama?
Koliko ste responsive – kako možete da se organizujete za odgovaranje na upite kupaca online?…
Pitanja je zaista mnogo, ovo su samo neka od njih, a pre svega najbolji put je da se raspitate i napravite selekciju firmi – agencija sa kojima biste želeli da stupite u kontakt u vezi sa izradom webshop-a. To može biti i pojedinac, ali je agencija, odnosno pravno lice, svakako sigurnija opcija, kako zbog kapaciteta tako i zbog pravnih osnova buduće saradnje. Na ovu i sve važne teme, a najvažnija od njih je definitivno kako da napravite i vodite webshop koji vam donosi profit, razgovarali smo nedavno sa digitalnim marketing ekspertom i osnivačem kompanije Progressive media d.o.o. Đorđem Grujićem. Predlažemo Vam da pogledate snimak vebinara OVDE, uvek dostupan u Minimax bazi znanja, biće Vam od velike koristi.
Sigurni koraci do kreiranja webshop-a koji će ostvarivati promene koje želite
Dakle, pre svega bitno je da:
- Izaberete pravog partnera – agenciju/firmu sa kojom ćete napraviti saradnju za kreiranje web prodavnice i koja će Vas voditi kroz proces. Jako je bitno da imate na imu – sa izradom webshop-a posao tek počinje i zato je važno da pri izboru na ovom prvom koraku obratite pažnju da to bude firma koja može sa sigurnošću i relevatnim iskustvom da vodi računa i održava Vaš webshop i nakon izrade.
- Pitanja, analiza i biznis koncept – naveli smo neka osnovna pitanja iznad u želji da Vas motivišemo da i sami uđete što dublje u ovaj proces, a pored ove opcije postoji i ona gde će Vas neko kroz ovaj deo procesa sprovesti i dovesti do željenih odgovora i poslovne strategije Vaše internet prodavnice.
- Budete spremni za pripremu materijala i proizvoda za Vaš webshop – kvalitetne fotografije i video su svakako stavka u koju je važno da uložite odmah na početku.
- Obratite pažnju na izbor servera – od toga će zavisiti brzina, ali i kapacitet Vašeg webshop-a.
- Dizajn – kada je u pitanju webshop, pod dizajn ne spada samo izbor boja Vašeg brenda i estetika. Dizajn je u ovom slučaju deo korisničkog iskustva i najbolja ideja vodilja je: “manje je više” jer je jednostavnost, preglednost i dostupnost u što manjem broju klikova esencijalan faktor online prodaje.
- Izbor načina plaćanja – Ukoliko možete da obezbedite više platnih opcija, izaći ćete većem broju ljudi u susret. Ono što je ipak bitno da znate jeste da je integracija plaćanja platnim karticama ozbiljniji i zahtevniji proces od recimo plaćanja pouzećem. U svakomm slučaju, bitno je da istaknete na vidljivom mestu koje opcije plaćanja su moguće u Vašoj internet prodavnici kako bi posetioci bili informisani unapred, a ne na kraju kupovine kada se otvori formular za plaćanje.
- Mobilna verzija – Mobilna verzija bilo kog sajta danas je uslov iznad svih. Sve statistike online ponašanja potrošača govore o tome da se blizu 70% online saobraćaja odvija upravo putem mobilnih uređaja. Dostupnost Vašeg webshop-a na mobilnim uređajima rešava responzivnost sajta, dok bi kreiranje mobilne aplikacije bio napredniji korak.
- Dostava, podrška, pogodnosti – Dostupna podrška pri kupovini je neophodna. Odlučite da li hoćete da vas kupci kontaktiraju putem imejla, četa, telefona ili društvenih mreža. U najboljem slučaju bi bilo da imate zadužene osobe za sve kanale komunikacije kako biste svima izašli u susret i razrešili sve probleme i nedoumice. Radno vreme je u ovom segmentu takođe bitan element o kome morate razmišljati, kao i definisanje vremena za odgovor na svim kanalima.
- Optimizacija i marketing – Ovde Vaša online trgovina tek počinje. Dobar webshop bez optimizacije ustvari ne postoji. Prodaja, dugoročno gledano, bez optimizacije i marketinga ne postoji i neće se sama od sebe pokrenuti u uslovima današnjeg online sveta. U sklopu onih pitanja koje treba sebi da postavite na početku jeste i ovo – koliko planirate i koliko ste spremni da uložite u marketing? Stručnjaci koje izaberete vodiće Vas dalje kroz proces.
Dakle, pravi trenutak za pokretanje webshop-a je što pre, ukoliko želite da se Vaša prodaja razvija u potpunosti i u skladu sa savremenim tokovima poslovanja. Drugi najbolji trenutak je – kada Vi odlučite da ste spremni i da znate kuda i sa kim idete!
Razvoj i vođenje web prodavnice zahteva dosta pripreme i nije dovoljno da samo postavite svoje proizvode sa istaknutim cenama na vebsajt. Konstantno unapređivanje vašeg webshop-a, analiza i osluškivanje želja vaših korisnika siguran su put ka uspešnom poslovanju u svetu e-trgovine.
Još jednom Vas pozivamo da posetite Minimax bazu znanja i pogledate fantastičan vebinar na ovu temu, a naš sagovornik Đorđe Grujić Vam stoji na raspolaganju za sva pitanja. Pište mu na mejl: djordje@progressivemedia.rs