Prednosti i mane fiskalizacije za mala preduzeća

Da li spremni dočekujemo primenu novog Zakona o fiskalizaciji? To je pitanje koje muči mnoge preduzetnike. Novi Zakon o fiskalizaciji je potrebno sprovesti do 30.04.2022. Uprkos mnogim pripremama, edukacijama i svim dobijenim informacijama, preduzetnici ne očekuju ove novine sa oduševljenjem. Koje su prednosti, a koje mane fiskalizacije za mala preduzeća – istraživali smo i pripremili odgovore za vas.
Šta sve podrazumeva novi Zakon o fiskalizaciji?
Fiskalizacija je proces evidentiranja prometa robe i usluga I avansa u trgovini na malo uz pomoć fiskalnih uređaja. Ovakva evidencija obavezna je u poslovanju sa fizičkim licima, osim u izuzetnim slučajevima koje predviđa Zakon. Kada se promet ostvari, on se evidentira izdavanjem fiskalnog računa. Novi Zakon o fiskalizaciji širi opseg onih koji će morati da u svoje radnje i poslovanje uvedu fiskalni sistem naplate svojih usluga ili proizvoda. Najveću novinu predstavlja to da predmet fiskalizacije može biti i avans. Bitnu olakšicu predstavlja činjenica da više neće biti potrebna izrada dnevnih i periodičnih izveštaja, kao ni preseka stanja. Tokom tranzicionog perioda je moguće raditi i na starim fiskalnim kasama zato što Zakon o fiskalnim kasama prestaje da važi 01.05.2022.
Novi Zakon o fiskalizaciji predviđa ukidanje postojećih fiskalnih kasa i uvođenje novih elektronskih fiskalnih uređaja. S obzirom na evidentni trošak za postojeće korisnike fiskalnih kasa, Ministarstvo finansija propisuje Program finansijske podrške obveznicima fiskalizacije, odnosno subvencije. Predviđena pomoć je 100 eura po prodajnom objektu i još 100 eura po svakom fiskalnom uređaju. Za subvenciju za nabavku novih fiskalnih uređaja privrednici mogu da se prijave do 31.01.2022. godine, preko portala Poreske uprave.
Na koga se odnosi, a ko će biti izuzet iz fiskalizacije?
Novi Zakon o fiskalizaciji u osnovi predviđa da su svi preduzetnici i sva privredne društva obuhvaćeni, osim ako nisu posebno izuzeti. U praksi to znači da će i mnogi dosada paušalno oporezovani preduzetnici, poput frizera i kozmetičara, ali i neke državne institucije, kao što su muzeji i studentski domovi, morati da postanu fiskalni obveznici. Potom tu su kurirske službe, usluge čišćenja, hemijske čistionice, popravke satova, nakita, obuće… Imajući u vidu prednosti online kupovine i njenu ekspanziju poslednjih nekoliko godina, ovaj zakon je obuhvatio i trgovinu robom i uslugama na malo putem interneta, kao što su web-prodavnice, e-commerce sajtovi i dr.
Ipak, izuzeti od ovih novih pravila su advokati, taksisti, veterinarske stanice, bankarstvo. Takođe su izuzete i javne poštanske usluge, kao i telekomunikacioni sektor. Izuzeto je i obrazovanje ali bez onih koji rade pod šifrom 85.5, što podrazumeva ostalo obrazovanje. To u prevodu znači da oni koji drže kurseve jezika, onlajn časove, umetničke školice i slično, od sledeće godine moraju izdavati fiskalne račune. Spisak šifri delatnosti koje su obuhvaćene ili izuzete imate u e-priručniku ovde.
Načini primene i implementacije Zakona
U praksi, primena ovog Zakona znači da obveznik fiskalizacije mora ispratiti sledeći niz aktivnosti:
- Fiskalni obveznik od 01.10.2021. može na portalu Poreske uprave ePorezi da popuni prijavu svojih poslovnih prostora, prostorija.
- Potom, dobija Uputstvo u svoje poresko sanduče. Samo autorizovana osoba pristupa poreskom sandučetu, samim tim se jedino autorizovana osoba može direktno prijaviti na elektronski servis za fiskalizaciju.
- Preko ovog servisa, autorizovana osoba traži izradu bezbednosnih elemenata za određeni PIB i određeni poslovni prostor. Izuzetno je bitno da ovaj korak preduzmete tek kada ste već odabrali fiskalni uređaj.
- Bezbednosni element u vidu pametne kartice se personalizuje i autorizovana osoba dobija obaveštenje o njegovoj izradi i kada je i gde na raspolaganju. Bezbednosni element može biti fizički ili u vidu fajla.
- Nakon dobijanja bezbednosnog elementa, korisnik prema uputstvu spaja bezbednosni element i uređaj i automatsko povezivanje sa Poreskom upravom je omogućeno. Ovim se završava proces fiskalizacije.
Kako biste detaljnije ispratili sve potrebne element i korake, Poreska uprava pripremila je i tehnički vodič za uvođenje novog sistema fiskalizacije, preuzmite ga.
Osnovna premisa novog sistema je da Poreska uprava ima uvid u izdavanje fiskalnih računa i promet na malo u realnom vremenu. Zbog toga će biti neophodna i stalna internet konekcija. Međutim, u slučaju prekida internet konekcije Poreskoj upravi ste dužni da dostavite podatke o izdatim računima odmah po uspostavljanju internet konekcije, a najkasnije u roku pet dana. Lokalni procesor fiskalnih računa (L-PFR) čuva vaše izdate račune do dolaska interneta i po ponovnom povezivanju vrši sinhronizaciju podataka sa Poreskom upravom. Iz tog razloga je po Zakonu obavezno da postoji bar jedan L-PFR u objektu.
Novi Zakon o fiskalizaciji predviđa da se računi izdaju u realnom vremenu i skladište na serveru Poreske uprave. Validnost poreskih računa moći će da provere, ne samo inspektori Poreske uprave, već i svi kupci u maloprodajnim objektima po dobijanju fiskalnih računa putem skeniranja QR koda ili putem SMS-a. Sam QR kod je deo računa I daje informacije o prodavcu, mada može sadržati I reklamne poruke. U slučaju nevalidnosti očitanog OR koda fiskalni obveznik je u prekršaju.
Koje su osnovne prednosti i mane nove fiskalizacije?
Ono što za državu predstavlja benefit novog sistema fiskalizacije, a odnosi se pre svega na detaljnije i sveobuhvatnije praćenja prometa i obveznika, što dalje znači redovnije i urednije prilive u budžetu, za male privrednike predstavlja više izazov nego benefit. Suštinska novina ovog sistema je da će sve transakcije u trenutku prodaje biti trenutno registrovane na serveru Poreske uprave, tako da će biti moguće pratiti prodaju u realnom vremenu.
Kao najveću manu novog sistema fiskalizacije ističe se pitanje uvođenja i korišćenja interneta, postojanost internet veze, dostupnost svim obveznicima fiskalizacije u istom kvalitetu i dodatnog mesečnog troška istog. Opisan postupak fiskalizacije, implementacija novog sistema, rad, obuke radnika, prilagođavanja- to sve obveznici fiskalizacije smatraju dodatnim opterećenjem svojih postojećih resursa i naravno posrednim gubitkom.
Nadležni ipak smatraju da će korisnici imati mnogostruke benefit tokom vremena, a pre svega odnose se na značajna pojednostavljenja i uštede. U istoriju odlaze:
- Fiskalizacija/defiskalizacija samih kasa
- obavezni servisi uređaja,
- štampanje dnevnih izvešaja,
- štampa I čuvanje kontolnih traka
- razne dodatne evidencije koje se danas vode.
Nadamo se da ste kroz ovih par minuta sa nama stekli jasniju sliku šta fiskalizacija sa sobom nosi i da će ovaj Zakon ipak biti vetar u leđa svima koje obuhvata jer samo kroz digitalizaciju i samim tim modernizaciju poslovanja možemo napredovati dalje i kao društvo i kao pojednici.