Izvori finansiranja za Startup

Imate ideju za novi biznis. Napisali ste poslovni plan, i već imate na umu neke ljude koje biste mogli da zaposlite. Znate šta vam treba od opreme, i ko bi vam bio idealna ciljna grupa. Sve što vam je potrebno sada da biste podigli svoj startup na noge jeste inicijalni kapital.
Prolanaženje pouzdanog i isplativog načina finansiranja vašeg Startup -a nije jednostavan zadatak. Ono zahteva detaljno istraživanje svih mogućnosti kako biste se odlučili za opciju koja odgovara baš vama i vašem poslovanju. Važno je fokusirati se na budućnost i dugoročno razmišljati o svakoj pozajmici i investiciji koju tražite jer ćete imati, u zavisnosti od vrste investicije za koju se odlučite, različite uslove koje morate da ispunjavate.
Poslovni anđeli
„Poslovni anđeli“ su ljudi koji su spremni da ulože svoj novac u vaš proizvod ili firmu, jer veruju da je vaš biznis perspektivan i da bi mogao da napreduje. Ovi anđeli mogu raditi sami, a često se dešava da se udruže sa drugim poslovnim anđelima i da naprave zajednički fond kako bi podelili rizik sa svojim saradnicima iz fonda.
Kada je u pitanju iznos novca koji poslovni anđeli ulažu u neku firmu, ne postoji pravilo – investicije se kreću od nekoliko desetina hiljada eura do nekoliko stotina hiljada. U zavisnosti od toga koliko su uložili, poslovni anđeli zauzvrat dobijaju određeni procenat udela u vašoj firmi. To može biti oko desetak procenata, a ako ulože više mogu držati i 50 procenata firme, što ih čini skoro ravnopravnim sa vlasnikom.
S obzirom na to da su uložili svoj novac, poslovni anđeli imaju pravo da očekuju rezultat, a na vama je da ispunite njihove uslove ukoliko želite da i u budućnosti dobijate njihove investicije. Neki investitori žele da budu aktivnije uključeni u vaš biznis, što znači da je preporučljivo da pokušate da nađete poslovne anđele koji su već aktivni u vašoj branši jer će oni moći da vam daju adekvatne savete i smernice. Osim novca, od poslovnih anđela možete očekivati i pomoć u vidu mentorstva, a moćiće i da vas povežu sa drugim ekspertima iz industrije i da vam tako pomognu da razvijete svoju poslovnu mrežu.
U našem regionu su aktivni Serbian Business Angels Network i Croatian Business Angel Network koji su član organizacije European Business Angels Network, a vredi pogledati i Angel list.
Poslovni inkubatori
Poslovni inkubatori imaju strožiju organizaciju od poslovnih anđela utoliko što imaju utemeljen proces pružanja investicija, praćenja i analize napretka neke firme. Jedna vrsta poslovnog inkubatora su seed akceleratori koji uglavnom nude programe koji traju 3 meseca, gde je inicijalna investicija (između 10,000 i 50,000) dovoljna za pokretanje biznisa. Nakon ovoga sledi dan sa investitorima (demo day) gde se radi evaluacija vaše firme kako bi se utvrdilo da li ste spremni za sledeći korak. Za vreme ovih programa startup -i rade u kancelarijama inkubatora, što omogućava inkuatorima da pomnije prate vaš napredak, a vaša korist leži u tome što ste bliži mentorima i potrebnim informacijama. Plus, jeftinije vam je da u početku radite iz njihovih kancelarija nego da sami iznajmljujete poslovni prostor.
Slično poslovnim anđelima, inkubatori nude svoja znanja, iskustvo, i poznanstva sa raznim ljudima iz raznih industrija koja bi vam bila od velike koristi kada tek razvijate svoj startup. Pomoćiće vam da razvijete svoju mrežu saradnika i daće vam odgovarajuće savete. Zauzvrat poslovni inkubatori traže najčešće između 6 i 12 procenata udela u firmi.
Prvi i najpoznatiji poslovni inkubator ovog tipa je Y Combinator koji je zaslužan za razvoj Dropboxa, a poznati su i SeedCamp, 500 Startups, kao i bugarski LaunchHub gde je inicijalna investicija 30,000 evra za oko 10 procenata udela, a kasnije nude i do 200,000 evra.
Konkursi, grantovi, nagrade
Grantovi, tj. određene sume novca koje se konkursno dodeljuju, su sredstva koja su bespovratna. Drugim rečima, organizacije koje nude grantove nemaju pravo na udeo u vaše, startup -u. Ove organizacije same postavljaju uslove koji se moraju ispuniti da bi se dobilo pravo na grantove, i ti uslovi su usko povezani za ciljevima i stavovima same organizacije.
Najbitniji uslov koji se mora ispuniti je prikaz budućeg razvoja i ciljeva startup -a, kako bi pokazali da je vaša ideja održiva.
Kod nas je trenutno najzanimljiviji ENECA konkurs „Pokreni se za posao“ iz Niša koji nudi i do 10,000 dolara. Osim ovoga, interesantan je i konkurs “Zelene ideje” Trag fondacije u čijem fokusu su firme koje imaju takozvanu “zelenu vrednost” i čiji razvoj doprinosi i razvoju okoline.
Venture capital fondovi
Ovakvi fondovi raspolažu sa većim sumama novca, i stoga se retko odlučuju za seed investicije (manje investicije koje služe za inicijalno pokretanje biznisa). Ukoliko već imate donekle razvijen i aktivan biznis, venture capital fondovi vam mogu ponuditi investicije od minimum nekoliko miliona eura.
Zbog veličine investicije ovi fondovi su aktivnije uključeni u proces razvitka biznisa, te imaju i veću kontrolu, i dešava se da uzimaju i 30 procenata udela u firmi. Ovi fondovi su mnogo više investirani u vaše poslovanje, jer imaju značajan interes da vaša firma počne i nastavi uspešno da radi, i zato osim novca nude i svoje kontakte koji bi vam mogli pomoći da uspešno podignete svoj biznis na noge.
U našem komšiluku su aktivni South Central Ventures, Startlabs, ICT Hub Venture, RSG Capital. Venture capital fondovi su zahtevniji od poslovnih anđela i inkubatora, pažljivije prate razvoj biznisa, i imaju velika očekivanja.
Crowdfunding
Relativno nova pojava u polju poslovanja, i zasniva se na neposrednom odnosu firme i potencijalnih klijenata utoliko što firme dobijaju sredstva direktno od kupaca i potrošača.
Crowdfunding platforme funkcionišu tako što vi izložite svoju poslovnu ideju, pokažete svoj proizvod i uslugu, i odredite koliko novca vam je potrebno da pokrenete svoj biznis. Ovako dajete ljudima priliku da se upoznaju sa vašim uslugama, proizvodom i ciljevima u vrlo ranim fazama razvoja vašeg biznisa.
Praksa je da za vreme razvoja vašeg biznisa šaljete obaveštenja ljudima koji su uložili u vašu ideju. Ovo uglavnom nije obiman izveštaj o trenutnom stanju finansija i sl, već sadrži detalje koji bi bili interesantnim svakoj osobi koja vas je podržala (npr. razvoj likova u video igri).
Generalno mišljenje je da crowdfunding nije najbolja opcija za svaki startup, već je najadekvatniji za projekte umetničkog tipa – za proizvode poput društvenih i video igara.
Najpopularnija platforma za ovakav način finansiranja startup -a je Kickstarter, koji uzimaju oko 5 procenata prikupljenih sredstava. Međutim, za razliku od gorepomenutih izvora finansiranja, crowdfunding ne traži procenat od preduzetnika (osim tih 5 procenata), ali zato i ne nudi pogodnosti koje su na raspolaganju kod drugih načina finansiranja. Naime, uz crowdfunding ne dobijate usluge mentorstva, savete, kontakte, tako da je ovaj deo posla na vama.
Koliko je teško sastaviti tim koji optimalno funkcioniše, toliko je teško i naći odgovarajući izvor finansiranja za vaš startup. Važno je dugoročno planirati i projektovati razvoj biznisa, i na isti način se ophoditi kada su u pitanju investicije. Svaka organizacija ima svoje uslove i nude različite stvari, te je važno dobro se informisati pre nego što se odlučite na bilo kakvu saradnju sa investitorima.