U čemu leži budućnost porodičnog posla?

Porodični posao je oduvek postojao. To je ipak bio prvi način poslovanja, jer je ranije roditeljima bilo prirodnije da veruju svojoj deci i da ih uče poslu kako bi ga preuzeli i još razvili, nego da zapošljavaju nekoga sa strane. Deca su nekada počinjala da pomažu roditeljima na poslu relativno rano, i kako su odrastali uz taj posao imali su sve veću odgovornost i sve više znanja i veština su usvojili.
Kao i uvek, nije sve savršeno, pa tako i porodični posao ima svoje mane. Balansiranje dve vrste odnosa sa istim ljudima je zamorno, i lako može dovesti do sudara svetova. Međutim, brojne poznate i uspešne firme širom sveta su barem počele, ako ne i nastavile da budu porodične firme, što znači da je moguće manevrisati oko brojnih emocija, nesuglasica, vrtloga ideja i predloga koji su svakodnevnica u porodičnom poslu.
Uloga za svakoga
U porodičnom poslu je pogotovo teško usmeravati ljude i fokusirati ih na jedno radno mesto. Zbog prirode porodičnog odnosa, koji je blizak i neformalan, neretko je komplikovano, takoreći, ograničiti ljude na samo jedan posao, jer su svi spremni da podele sa ostalima njihovo mišljenje i savet. Retko kad ljudi ovo rade kako bi naštetili poslu ili nekom drugom iz firme namerno, zbog čega poslodavcima može biti još teže da opomenu ili budu strogi prema nekom članu porodice.
Upravo ovakav način razmišljanja je ono što najviše šteti poslu, jer zaista nije efikasno kada svi rade sve. Pre svega se teže prate napredak i propusti, jer se dešava da se neki zadatak uradi dva puta, a da se neki prosto previdi. Osim ovoga, kada su svi mirođije u svim supama, niko nije 100% vremena posvećen svom poslu i trenutnom zadatku, što se može samo loše završiti. Svaka uspešna firma je imala jasnu internu strukturu i raspodelu posla, upravo da bi ljudi mogli da posvete svu svoju pažnju na problem pred sobom kako bi se najefikasnije rešio.
Crno na belo
Sve stavite na papir. Transparentnost je u porodičnoj firmi od ključnog značaja, jer ne baratate samo rezonom radnika, nego i emocijama porodice. Nemoguće je očekivati da ljudi zanemare svoje emocije, ali je moguće olakšati meandriranje kroz te emocije ukoliko je transparentnost ono čemu se stremi u firmi.
Kao što smo gore pomenuli, važno je da svako ima definisano svoje radno mesto, a to se najlakše postiže sklapanjem ugovora o radu. Probajte da odstupite od korišćenja tipičnih ugovora o radu, već napravite jedinstven za svakog radnika u vašoj firmi. Detaljno odredite koje su im odgovornosti i šta se od njih očekuje, jer će na ovaj način svima biti lakše da ostanu u svojim granicama.
Osim ugovora o radu, preporučljivo je i da se piše testament u kom će biti jasno isplanirano i objašnjeno kome i kako se nasleđuje posao. Planiranje nasledstva firme je dugogodišnji posao, i zahteva puno pažnje i planiranja, tako da nije na odmet krenuti na vreme.
Inovacije su uvek dobrodošle
Ljudi su robovi navike, i stoga bilo kakav pokušaj inovacije uvek predstavlja veliku promenu za koju je potebno neko vreme da je ljudi pre svega prihvate i onda implementiraju u svakodnevni život. U porodičnom poslu je ista situacija, gde osnovači firmi često imaju poteškoće sa predavanjem baklje sledećoj generaciji iz raznih razloga – bilo to zbog neiskustva mlađe generacije, ili prosto želje da se ništa ne menja dok funkcioniše.
Inovacija se često čini da je nesigurna i da nije testirana, ali je itekako neophodna kako bi porodični posao trajao duže od jedne generacije. Kroz inovaciju poslovi prate trenutne trendove i uklapaju se u tržište i njegovu potražnju. Inovacijom se dolazi do novih, mladih mušterija koji nisu uvek zainteresovani samo za krajnji proizvod. Na primer: Pre nego što su postojale aplikacije i veb sajtovi za poručivanje hrane, bilo je dovoljno da pozovete omiljenu piceriju i da vam se za 40 minuta pojavi na vratima jedna porodična kaprićoza. Međutim, danas je svima lakše da otvore aplikaciju na telefonu, u kojoj će biti detaljno opisan jelovnik picerije uz slike svake vrste pice, i da za tri klika budete gotovi sa narudžbinom. Zapamtite, ono što je funkcionisalo nekad, vrlo verovatno neće još dugo, a pogotovo ne zauvek.
Porodični posao je specifična jedinica i funkcioniše drugačije od ostalih poslova. Uspeh posla se odražava direktno na porodično ime, koje je moguće da nosi velika većina radnika u toj firmi. Porodični posao je strastveniji i eksplozivniji od ostalih jer su emocije prisutnije i imaju veći uticaj nego u drugim vrstama posla. Stoga je ključno komunicirati sa i usmeravati zaposlene stalno kako bi se ta strast i eksplozivnost usmerile na pravu metu, a to je razvitak i poboljšanje posla.