Meni Zatvori

10 najčešćih grešaka preduzetnika početnika

  • 22.03.2024.

Greške kao i učenje na njima, deo su svakodnevnog života pa tako i pokretanja sopstvenog poslovanja. Pokretanje preduzetničke ideje je rizičan poduhvat u kojem mnogi ne uspeju.

Iako su greške neizbežne i izvesno je da ćete povući poneki pogrešan potez u šahovskoj partiji zvanoj preduzetništvo, to vas ne sme obeshrabriti i pokolebati u dostizanju zacrtanog cilja. Svaki poslovni poduhvat priča je za sebe, a učenje od drugih može vam pomoći da izbegnete moguće greške. U našem novom blogu saznajte koje su to najčešće „početničke“ greške.

1. Strah od tuđeg mišljenja 

Porodica, prijatelji, kolege s posla, čine okruženje koje do određene mere utiče na odluke koje ćete donositi, zato što ih poštujete i stalo Vam je do njihovog mišljenja. U ljudskoj je prirodi da čovek traži odobrenje za svoje postupke, pri čemu će se primarno obratiti porodici i prijateljima. Pritom, treba imati na umu da ljudi koji čine vaše mikro okruženje nisu nužno kvalifikovani da sude o potencijalnom uspehu određenog preduzetničkog poduhvata ili ideje. Tuđe mišljenje ne bi smelo da Vam pokoleba volju, jer će vera u ideju odrediti koliko ćete vremena i energije biti spremni da uložite u preskakanje prepreka na koje ćete nailaziti na putu do preduzetničkog uspeha i samoostvarenja.

2. Nepostojanje jasne vizije i cilja

Vizija poslovne ideje rezultat je koji želite da postignete. Ako jasno „vidite“ kako izgleda projekat kada je završen, lakše ćete razraditi plan i korake koje je potrebno napraviti kako bi isti postigli. Možete smatrati Vašu poslovnu ideju velikim i moćnim prekookeanskim brodom koji s lakoćom prelazi velike daljine. Vizija i misija odrediće smer kojim ćete ploviti, jednako kao i odredište. Ukoliko budete pustili brod da besciljno plovi, velika je verovatnoća da nećete nigde stići, da ćete zalutati ili završiti na "dnu mora". Ali, ako uhvatite kormilo čvrsto svojim rukama, proučite "mapu", odredite cilj i okružite se dobrom "posadom", imate veliku šansu da stignete do zacrtanog odredišta.

3. Strah od nepoznatog i neuspeha

Česti razlog zbog kojeg preduzetnici početnici ne uspeju da realizuju svoju ideju nisu stanje u državi, nepovoljna preduzetnička klima, visoka davanja, visoke kamate i slično2, već strah od nepoznatog i neuspeha. Ljudi će često odgađati početak ličnog poduhvata pravdajući se parolama poput „nije dobro vreme za to“, međutim, u iščekivanju idealnih uslova lako se može dogoditi da će se neko drugi u međuvremenu pojaviti na tržištu s poslovnom idejom koju ste baš Vi želeli da realizujete. Čekajući idealne uslove, vreme prolazi a vi gubite inicijalnu strast za ostvarivanje ideje i istovremeno nekom drugom nudite priliku da realizuje dobru ideju umesto Vas.

4. Nedovoljno istraženo tržište

Najčešća greška preduzetnika početnika jeste nedovoljno i nekvalitetno prikupljanje informacija o tržištu kao i njihovo analiziranje. Ključno je poznavati ciljnu publiku, njihove navike i ponašanje da biste znali na koji način da privučete njihovu pažnju i kreirate usmereniju i uspešniju marketinšku strategiju. Pogrešno usmerena kampanja neće uroditi plodom, a novac uložen u kampanju bespovratno će nestati, i zato je ovaj korak vrlo važan kako biste izbegli moguće novčane gubitke. U područjima u kojima niste stručni i ne znate puno, preporuka je da se posavetujete sa stručnjacima da biste doneli ispravne i pravovremene odluke.

5. Nedovoljno ulaganje u edukaciju

Kako biste bili u korak sa svim promenama, novim trendovima i konkurencijom neophodno je da neprekidno ulažete u sebe i svoje znanje. Biti u korak s trendovima u području poslovanja u kojem radite, glavni je preduslov za konkurentnost na tržištu. Stručne obuke, blogovi i mentorstvo ljudi ostvarenih u biznisu i ostali releventni sadržaji iz stručnih medija, trebalo bi da svakodnevno budu na Vašem „meniju“, jer tako proširujete svoje znanje i vidike i brže se prilagođavate promenama.

6. Ulaganje u zastarele alate i poslovne modele

Zastareli poslovni modeli i softverska rešenja koja nisu korak s vremenom postepeno će dovesti do poteškoća u poslovanju zbog nemogućnosti praćenja poslovnih procesa i tržišta. U današnje vreme brzog razvoja tehnologije, nužno je okrenuti se modernim alatima kako biste iste kasnije što lakše nadograđivali i tako pratili promene na tržištu. Alati ne obuhvataju samo mašine za rad već i softverska rešenja koja pozadinski prate celokupni proces poslovanja. Današnjasoftverska rešenja daju vrlo detaljne analize, praćenje rezultata, brže izrade i obrade dokumenata i podataka, što umnogome štedi vreme i novac. Upravo je ušteda vremena i novca ključna u početnoj fazi poslovanja, kada još nemate stalne i stabilne prihode.

7. Želite sve da napravite sami

Pokretanje sopstvenog poslovanja velik je izazov, a jedna osoba teško može da ima odgovore na sva pitanja i da zna šta sve treba za realizaciju i razvoj istog. Ako pokušavate sve da uradite samostalno, to često iziskuje i više vremena. Stoga je preporuka da pitate za savet i pomoć stručne osobe - one koji imaju više iskustva u tom polju. Naravno, važno je paziti i na troškove, ali to ne znači da treba da se bavite svim segmentima poslovanja odjednom (prodaja, nabava, računovodstvo, marketing..), već je najbolje da za početak angažujete spoljne partnere, što će vam omogućiti da se fokusirate na primarnu delatnost i zadatke. Na primer, možete angažovati spoljnu knjigovodstvenu agenciju i posebno marketinšku agenciju.

8. Trošenje previše novca

Trošenje previše novca često se dogodi u slučajevima kada postanete previše uvereni u svoj uspeh i želite da i svi drugi oko vas vide koliko ste uspešni. Ovakav način razmišljanja nije poželjan, pa bi trebalo da se držite plana troškova na svom poslovnom putu. Ako još uvek nemate finansijski plan, predlažemo da razmislite o sastanku sa knjigovođom koji će voditi brigu o delu finansija.

9. Nepostojanje marketinške strategije

Nezavisno od toga koliko su Vaša usluga ili proizvod dobri, ukoliko nemate definisanu marketinšku strategiju teško ćete postići prepoznatljivost na tržištu, a samim tim i prodaju. Zato je važno imati marketinški plan. U sklopu marketinškog plana zapravo definišete strategiju promocije Vaše usluge ili proizvoda. Prilikom izrade marketinškog plana važno je uraditi analizu tržišta i konkurencije, definisati marketinške ciljeve i budžet kao i ciljno tržište odnosno grupu te na kraju i strategiju i metode kojima ćete ostvariti definisane ciljeve. Preporuka je da budete kreativni, što je više moguće, te da isprobavate različite kanale promocije, poput partnerstva s drugim firmama, uticajnim osobama (influenserima), organizujete različite događaje (radionice, meet-upovi i slično). Pritom je važno da budete autentični, ali i da pratite i analizirate rezultate marketinških aktivnosti kako biste videli šta funkcioniše, a šta ne.

10. Prerano odustajanje

Vođenje sopstvenog biznisa nije jednostavno jer zahteva mnogo truda, vremena i upornosti. Na tom se putu često dogodi da se osetite obeshrabrenim, posebno ako stvari ne idu po planu ili onako kako ste zamislili. Prepreke i izazovi deo su preduzetništva i zato je važno da toga budete svesni, da ostanete uporni i ne odustanete od svoje ideje i vizije. Preporuka je da se prisetite zašto ste uopšte pokrenuli sopstveni biznis i s kojim ciljem. Svaki uspeh, pa i najmanji, Vaša je pobeda - a neuspeh prilika za učenje. Okružite se ljudima koji veruju u Vas i u Vašu ideju. Uspeh ne dolazi sam od sebe i na tom putu računajte i na uspone i padove, ali ako nastavite da budete uporni, stići ćete do svog cilja. Nemojte prerano odustati od svojih snova.

Pročitajte još: Minimax vodič za knjigovođe i preduzetnike

 

Sličan sadržaj

Besplatni priručnici, snimci, webinari i blogovi o poslovnim i zakonskim novinama koje pripremaju stručnjaci iz različitih oblasti.